Så här kopplar du BL Bokslut till molnet

  • Så här fungerar BL Bokslut i molnet – Film
  • Så här gör du – Arbetsgång
  • Kopiera existerande filer till molnet
  • Checka ut filer
  • Spara fil i molnet
  • Säkerhetskopiering
  • Arbeta lokalt med molnfiler – Film
  • Spara som
  • Ändring av användaruppgifter i molnet

Så här fungerar BL Bokslut i molnet

Se en film om hur det fungerar:

Du som har beställt och anmält dig som användare av vår molnlagring kan nu logga in på denna tjänst.
För att läsa mer om tjänsten eller om du vill beställa den kan du klicka här för att komma till vår produktsida »

Så här gör du – Arbetsgång:

  1. Första gången du öppnar programmet är du alltid utloggad ur molntjänsten. För att aktivera molnet första gången klickar du på menyknappen för Molnet längst till höger och väljer därefter Logga in som kommer fram som ett val i droplisten under Molnet.
  2. Du kommer då till vår dialog för att Logga in. Fyll i det användarnamn och lösenord som du själv väljer (eller redan har valt) genom att följa instruktionerna i det aktiveringsmail som du ska ha fått från Björn Lundén Informations kundtjänst i samband med att du tecknat molntjänsten.
  3. Du kan för snabbare framtida inloggning välja att spara dina inloggningsuppgifter och bocka i alternativet att du vill bli automatiskt inloggad i molnet när du startar BL Bokslut om du vill det. Du väljer alltså själv vilken rutin du vill ha för inloggning i molnet.
  4. Nu när du är inloggad ser menyknappen för Molnet uppe till höger lite annorlunda ut och det framgår nu att du är inloggad. Klicka på den för att få valet Logga ut om du inte längre vill jobba mot molnet.

Kopiera existerande filer till molnet

  1. För att kopiera existerande filer till molnet väljer du Arkiv (B:et uppe till vänster) och väljer hantera molndokument.
  2. Du kommer då till dialogen för hantering av molndokument.Hantera molndokumentHär kan du nu välja alternativet Kopiera fil(er) till molnet.
  3. För att markera flera filer i vald mapp håller du nere CTRL-tangenten samtidigt som du markerar önskade filer.bild på kopiera fil till molnet
  4. Klicka därefter på Öppna för att ladda upp valda filer till molnet.

Checka ut filer

I dialogen för Hantera molndokument finns även en funktion som gör att du kan checka ut filer. Checka ut innebär att filen checkas ut från molnet och läggs på din lokala dator. Filen blir nu markerad som utcheckad i molndatabasen tills dess att du checkar in den igen.

Utcheckningsfunktionen använder du exempelvis om du påbörjat ett bokslut som är sparat i molnet och du vet att du inte kommer att kunna koppla upp dig nästa gång du behöver jobba med just det bokslutet. Låt säga att du ska besöka en kund där det är dålig internettäckning men behöver komma åt bokslutet för att diskutera det med klienten. Du checkar istället ut filen och tar med dig datorn ut till klienten och kan både visa och jobba vidare med filen under besöket. Bokslutsfilen visas nu med status Utcheckad av N.N. vilket gör att eventuella övriga medarbetare som är kopplade till molnet ser att du håller på att jobba med denna fil men utanför molnet. När du är tillbaka vid uppkopplingen igen väljer du att checka in filen på motsvarande sätt via knappen Checka in och kan därefter fortsätta att jobba med filen i molnet som vanligt.

Saknar du internetuppkoppling och inte kan logga in i molnet och checka ut filen kan du se en alternativ lösning nedan under rubriken Arbeta lokalt med molnfiler.

Spara fil i molnet

När du är inloggad i molnet och väljer att spara din fil så sparas den automatiskt i molnet.
En speciell Spara-dialog visas där du kan ändra namnet på din fil innan du sparar.
När du sedan fortsätter att jobba i filen sparar BL Bokslut automatiskt ändringar efter fem sekunder. Du har därför ingen Spara-knapp.

Säkerhetskopiering

Funktionen för att säkerhetskopiera alla filer vid stängning är inaktiverad när du jobbar mot molnet. Regelbundna säkerhetskopior tas på dina molnetlagrade filer. Vi har även valt att behålla funktionen för intern säkerhetskopiering till den lokala datorn trots att du arbetar mot molnet. Vill du slå av den funktionen gör du det under Inställningar uppe till vänster.

Arbeta lokalt med molnfiler

Här kan du se en film om hur du kan fortsätta jobba med en molnetfil även om du redan tappat kontakten med molnservern av olika anledningar. Detta kan vara bra om du plötsligt tappar all internetuppkoppling eller liknande.

Spara som

När du är inloggad i molnvarianten av BL Bokslut finns ingen möjlighet att Spara som i molnet. Önskar du arbeta med en alternativ lösning kan du välja att kopiera en fil från molnet alternativt checka ut en om du har för avsikt att lägga tillbaka den igen. Se beskrivning av detta under respektive rubrik ovan.

Snabbstarten till vänster visar tydligt om dina senast sparade bokslut är sparade i molnet eller inte. Är du inloggad får de filer som är molnfiler en tydlig blå fyrkant framför sig och du kan då öppna dessa. Är du utloggad får de istället en röd fyrkant och du måste logga in i molnet för att nå senast sparade filer. För att öppna en lokalt sparad fil måste du vara utloggad ur molnet.

Ändring av användaruppgifter i molnet

Eftersom vi i mesta möjliga mån vill skydda dina uppgifter som ligger sparade på vår server, ska ändringar av användaruppgifter styrkas skriftligen. För att ladda ner en blankett för denna ändring klicka här »